Wel eens een frisse wind door een organisatie zien gaan?

Wel eens gemerkt dat er bij een klant of leverancier een frisse wind door de organisatie leek te gaan? Dat de telefoon nu wel binnen drie keer opgenomen werd, dat bureaus er ineens georganiseerder uitzagen? Dat er nu na kantoortijd nog mailtjes beantwoord werden? Dat mensen er met meer plezier en inzet werken dan voorheen?

Grote kans dat daar dan of een nieuwe manager actief is, of dat je getuige bent geweest van een rebranding van het merk of organisatie. Een goed gepositioneerde rebranding heeft vaak een nog groter effect op het gedrag van mensen dan een nieuwe manager. Een goede rebranding geeft een organisatie nu eenmaal nieuw elan.

Een aangenaam bijverschijnsel van rebranding…

Ja, zul je nu denken, maar een rebranding is toch niet bedoeld voor je interne organisatie, maar juist voor je bestaande klanten en prospects?

Dat klopt, natuurlijk richt je je bij een (re)branding niet op de interne organisatie, maar op de bestaande klanten en vooral op mogelijk nieuwe klanten. Je kunt het effect op de organisatie zien als een soort (aangenaam) bijverschijnsel van de rebranding. Branding heeft altijd invloed op de interne organisatie. Je zult zien dat mensen hun gedrag zullen aanpassen. En gaan handelen op de wijze die in hun beleving past bij de nieuwe uitstraling van het merk of de organisatie.

Het effect van rebranding op mensen…

Heeft het gedrag van de medewerkers van een organisatie dan invloed op het effect van een branding in de beleving van een klant?

Nou en of! En niet zo’n klein beetje ook. Sterker zelfs, het effect van een rebranding wordt door klanten nog beter ervaren als de mensen binnen een organisatie er naar handelen. Je zult zien, dat er minder op de automatische piloot gevlogen wordt. Er wordt kritischer naar de eigen taken en werkzaakheden gekeken. Bijvoorbeeld, een standaard offerte wordt nog eens tegen het licht gehouden. Zo van, hoe komt dit over bij onze klant, past dit nog bij de organisatie? Hoe kan ik de scoringskans van onze offertes vergroten. Allemaal zaken die je klanten bewust of onbewust ervaren en die bijdragen aan het juiste klantgevoel. Dit leidt tot een sterke verbetering van de customer journey.

Meer initiatieven…

Herken je het gevoel, dat alles gaat zoals het gaat? Niet goed en ook niet zo slecht? Dat er steeds minder initiatieven uit je organisatie komen? Dat het soms lijkt of jij alleen de kar moet trekken?

De kans is groot dat je organisatie aan het einde van een succesvolle periode zit. Daarom is het goed dat je dan nu blogs leest. Ondernemen is tenslotte vooruitzien en klanten mogen tenslotte niet merken dat het soms op de automatische piloot gaat, toch?

Ik heb alles over rebranding en positionering voor je bijeengebracht op één handige en overzichtelijke pagina.

John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie