Van een logo moet je afblijven, daar mag je niets aan doen. Ons logo is heel herkenbaar en iedereen kent het, dus niets aan doen. Dit hoor ik vaak als aanvulling op een briefing voor aanpassingen aan een huisstijl. Maar is dat wel zo?

Ja, vaak is dat ook zo, maar niet altijd. Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Bij BtoB (business to business) luistert de herkenbaarheid van een logo minder nauw dan bij een BtoC (business to consumer) logo. Is het logo inmiddels ingehaald door de tand des tijds? Wie heeft er niet een aantal pakken of jurkjes in de kast hangen, waar niets mis mee is, maar die je toch nooit meer draagt? Alles raakt op den duur gedateerd, zelfs een logo en huisstijl. Maar er zijn soms ook goede redenen om het juist niet aan te passen.

Herkenbaarheid gooi je niet weg

Maar je wilt je herkenbaarheid toch niet kwijt raken? Dan moet je de herkenbaarheid bij je  klanten en doelgroepen weer opnieuw opbouwen?

Ja, dat klopt en dat is nu net dé reden om je logo en huisstijl zo nu en dan even tegen het licht te houden. Het is beter om op tijd kleine aanpassingen te doen, die niet of nauwelijks opvallen. Hiermee voorkom je dat je later een te grote aanpassing aan je logo/huisstijl moet doen om weer bij de tijd te raken. Of nog erger, zelfs een nieuw logo en huisstijl moet ontwikkelen. Als je in de loop der jaren in kleine stappen je logo aanpast dan voorkom je juist dat je de herkenbaarheid weggooit. En dit maakt het tevens mogelijk een nieuw logo geleidelijk in te voeren, zodat er geen drukwerk weggegooid hoeft te worden.

De positie op de tijdslijn

Wanneer weet je dan dat ‘de tijd’ gekomen is om wat aan je logo te doen? En hoe kom je daar achter.

Ja, wanneer het moment aangebroken is, is afhankelijk van de positie die je merk of organisatie op de tijdslijn heeft gekozen. Als je vooraan in de tijdslijn zit (dan ben je een progressief en dynamisch bedrijf) dan ben je sneller aan een restyling toe, dan wanneer je een niet zo uitgesproken organisatie bent. Veel hangt dus af van de gekozen positie van je merk of organisatie.

Wanneer weet je dat het écht nodig is?

Kun je zelf zien of je logo en huisstijl aan een opfrisbeurt toe zijn?

Nee, zelfs mensen zoals ik, die dagelijks met de materie bezig zijn, kunnen dat niet bij hun eigen logo. Als ik terugkijk hoe het bij ons is gegaan de afgelopen jaren, dan is een opmerking van nieuwe collega’s of klanten vaak de aanleiding geweest om nog eens naar de huisstijl te kijken. En als het aangepaste logo dan naast de nieuwe lag… Ja, dan zie je dat het inderdaad tijd werd. Dat is logisch, je ziet je logo tenslotte elke dag. Vaak zie je dat als er in een bepaalde branche of marktsegment één firma of merk zijn logo aanpast, de concurrenten ook kritisch naar hun eigen logo gaan kijken.

Alles hoeft niet anders

Maar wat moet er dan allemaal aangepast worden en moet je direct alles waar je logo op staat vervangen?

Dat hangt van veel zaken af. Ik heb in het verleden een klant geadviseerd niets aan te passen. Wat goed is, is goed en daar hoef je niets aan te doen. En soms is een lichte aanpassing van een kleur of lettertype al voldoende om weer up-to-date te zijn. De voordelen zijn dan dat de herkenning behouden blijft en het nieuwe logo geleidelijk ingevoerd wordt. Zeker als iemand er op tijd bij is…

Ik heb alles over rebranding en positionering voor je bijeengebracht op één handige en overzichtelijke pagina.

John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie