On- en offline uitingen maken met slimme of populaire marketing inhakers kan heel effectief zijn. En bovendien superleuk om te doen. Maar pas op, er zijn ook valkuilen. Hierbij 4 handige tips om je op weg te helpen én het marketing inhaakoverzicht 2019 om te downloaden.

Tip 1 – Wees zorgvuldig met het kiezen van een inhaker…

Niet elke inhaker past bij je merk, bedrijf of organisatie en voor je het weet loop je imagoschade op. Wees zorgvuldig in het kiezen van marketing inhakers. Niet elke leuke inhaker valt in goede aarde bij je doelgroep en daarom is het belangrijk om dicht bij het merk/bedrijf te blijven. Ook de branding/huisstijl en de tone of voice moet aansluiten bij wat de klant of prospect verwacht en/of gewend is.

Tip 2 – Timing is everything…

Het succes van een goede inhaker is vaak de juiste timing. De meeste zijn van tevoren in te plannen. Zoals Black Friday, onze Koningsdag, Sinterklaas of Kerst. Maar er zijn ook inhakers waar de timing afhankelijk is van externe factoren zoals het weer, een actualiteit of de uitslag van een wedstrijd of toernooi. Of wat dacht je van het wel of niet doorgaan van dé Elfstedentocht. De sterkste inhakers zijn die die écht actueel zijn. Deze laatste inhakers zijn het lastigst te plannen en te organiseren. Maar je kunt dan bijvoorbeeld een inhaker voor het wel en één voor het niet doorgaan van de Elfstedentocht vooraf maken, zodat je snel kunt reageren als het actueel wordt.

Tip 3 – Pas op voor de boemerang…

Het gebeurt wel dat een post met een inhaker zich tegen een merk keert. Dit omdat het bericht makkelijk aan te passen is en tegen je merk of organisatie gebruikt kan worden.
Of dat je boodschap anders uitgelegd kan worden. Als je dit gebeurt valt de (imago)schade meestal niet meer te herstellen. Een voorbeeld hiervan is: Proctor & Gamble heeft z’n WK-inhaker voor Ariel teruggetrokken in Duitsland. Het betrof een pak Ariel-wasmiddel in de vorm van een Duits voetbalshirt met daarop het nummer 88: de geheimcode voor Heil Hitler. Het leverde de levensmiddelengigant veel kritiek op via social media. De H is de achtste letter van het alfabet, en die twee keer staat voor Heil Hitler. En om het nog wat erger te maken: op de bovenkant van het pak staat: ‘Neue konzentration’.

Tip 4 – Download de kalender met inhakers…

Mocht je na het lezen van deze blog niet meer kunnen wachten om aan de slag te gaan, dan hebben wij een handige tool voor je. Hét marketing inhaakoverzicht 2019, je kunt deze gratis downloaden.

_

Op onze website vind je ook veel andere onderwerpen zoals o.a. branding, positionering en vormgeving.

John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie