Branding in drie overzichtelijke stappen

Marketing komt voor een groot deel neer op bouwen aan een sterk merk. Branding dus. Branding is alles wat je doet om je merk een plek te geven in het hart van je doelgroep.

De keuze voor een merk of firma wordt voornamelijk bepaald door het merkgevoel. Zelfs bij de business-to-business keuze.

Branding is een psychologisch proces, waarin een merk zich beetje voor beetje nestelt in het geheugen van de de doelgroep. Maar hoe bouw je nou zo’n sterk merk?  Er zijn drie kernprincipes waar je mee te maken hebt als het gaat om branding.

1. De positie
Verbind je merk daarom met iets unieks, zoals een waarde, voordeel of persoonlijkheid, en laat dit op bijna vanzelfsprekende wijze aansluiten op het product, merk of organisatie. Pel de oppervlakkige eigenschappen van je product en werk je naar de kern. Zo neem je afstand van de oppervlakkige producteigenschappen. Een biertje is dan niet alleen maar lekker, maar maak er een gezellig, stoer en eigenzinnig drankje van.

2. Herkenbaarheid
Het is van groot belang een consistente tone of voice en stijl te creëren. Op basis van de gekozen positie ontwikkelen wij een visuele stijl die aansluit bij je merk.

Je merk wordt daardoor zo herkenbaar dat een glimp van het logo of de huisstijl op den duur genoeg is om alle branding associaties op te wekken. Wij ontwerpen allereerst een visuele stijl die nauw aansluit bij je merk en ontwikkelen ook een tone of voice voor alle uitingen.

3. Associaties versterken
Door je merk te koppelen aan bestaande en ingesleten associaties in de hoofden van de doelgroep versterken wij je merk en creëren wij een unieke merkbeleving.

Een voorbeeldje: boven aan deze pagina citeren wij Pablo Picasso. Waarom? Picasso was één van de meest creatieve schilders van de vorige eeuw en laten wij nu een creatief bureau zijn. Wij spreken hier graag jouw associaties voor aan…

Zo werkt branding in grote lijnen. Lees ook onze blogs over branding

Recente blogs

4 tips voor goede marketing inhakers

februari 26th, 2019|

On- en offline uitingen maken met slimme of populaire marketing inhakers kan heel effectief zijn. En bovendien superleuk om te doen. Maar pas op, er zijn ook valkuilen. Hierbij 4 handige tips om je [...]

In 7 stappen een persona creëren

september 7th, 2018|

Het werken met persona’s brengt je dichter bij je doelgroep(en). Een persona geeft een doelgroep een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in je doelgroep te verplaatsen. Het zorgt er voor dat het maken [...]

Zullen we een kopje koffie drinken?

Bel ons gerust op 0345 65 60 60 of vul het formulier in. Ik kom graag bij je langs voor een persoonlijke kennismaking.
Maar je bent natuurlijk ook bij ons aan de dijk welkom…

John van der Meer

Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief met blogs, cases, trends, tips en inspiratie.




Deze website is beveiligd met reCAPTCHA, het Privacybeleid en Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.